Anmeldelse af den økologiske barnevogn Naturkind

Jeg som er hudterapeut, har selv haft alle hudlidelser

Jeg som er hudterapeut, har selv haft alle hudlidelser

/Indlægget indeholder reklame for mine samarbejdspartnere samt affiliate links/

Forleden var der to af jer skønne IG-venner der skrev “Tina, du har bare så flot hud!” og en anden “Årh, bare min hud var som din”. Det var jo enormt sødt skrevet, men jeg måtte også fortælle de to søde kvinder, at jeg har prøvet stort set alt med min hud. Jeg har både haft ekstrem tør hud (det har jeg stadig til tider), uren hud, enormt sensitiv hud, pigmentforandringer (det er mit efterårs projekt at mindske), udslæt om munden (perioral dermatitis), små knopper i hele panden (de urenheder der aldrig bliver til noget, men man er helt knopret til) alt sammen på forskellige tidspunkter og faser de sidste år.

Derfor kom jeg også til at tænke på, at jeg gerne ville skrive dette indlæg til jer, som måske har de samme udfordringer. For at sige, at der er lys forude og du kan sagtens gøre noget selv for at komme det til livs. Det tager dog ikke kun lige et par dage, men kræver tålmodighed.

Her kommer lidt tips til hver enkelt hud-udfordring:

Tør hud

Når huden viser tegn på tørhed, så er der mange der fejlagtig tror at de skal smøre og smøre huden med diverse cremer. Det skal du også gøre, men det bedste sted at starte er indefra. Du skal have fokus på at spise en masse sunde fedtstoffer fra avokado, kokosolie, fiskeolie, koldpresset olivenolie, hampefrø olie, nødder og frø hver eneste dag. Vi snakker ikke bare et par nødder dagligt. Nej, du skal virkelig køre på. Gerne en lille håndfuld nødder, 1 spsk olie eks. hampefrø olie, 1 spsk kokosolie samt en avokado dagligt. Spis ikke det samme hver dag, men varier fedtstof typerne.

Brug gerne fugtmist, fugt serum, lette olier som hybenkerneolie eller jojobaolie. Brug milde renseprodukter og brug gerne en olierens for at undgå ekstra udtørring af huden.

Sensitiv hud

Måske bliver du overrasket nu, men her skal vi kigge på din (og min) fordøjelse. Ikke bogstavelig talt, men det er vigtig at passe godt på fordøjelsen, hvis huden er rød, irriteret og sensitiv. Huden og fordøjelsen arbejder tæt sammen af flere årsager. En af årsagerne er, at store dele af kroppens immunforsvar sidder i vores fordøjelse. Jo bedre immunforsvaret er, jo bedre er kroppen til at beskytte dig mod eksempelvis inflammation som hurtig ses på huden.

Spis en anti-inflammatorisk kost som består af en masse grøntsager, hampefrø, valnødder (gerne hele friske nødder eller vakum pakkede), chiafrø og fiskeolie. Skru ned for komælk’s fødevare og husk de gode mælkesyrebakterier.

Jeg er også utrolig glad for at bruge både skinroller og Gua sha da det mindsker sensitiv hud med også urenheder. Det kan du læse om her.

Perioral dermatitis (udslæt om munden) 

Gør det samme som ved sensitiv hud. Her skal du også være opmærksom på, hvad det er du smøre på huden. Huden kan blive enormt irriteret og “lukket inde” ved brugen af de forkerte produkter. Hold øje med, at der ikke er mineralske olier i dine produkter.

Jeg skruede op for indtaget af b-vitaminerne (Jeg anbefaler de aktive b-vitaminer -spørg i helsekosten), fik 1 spsk fiskeolie daglig, tog mælkesyrebakterier morgen og aften, holdte mig 100 % fra al komælk på nær økologisk kærnet smør. Jeg brugte rigeligt med lette fugt serums (Jeg er SÅ glad for Evolve’s fugt serum), men også lette olier så huden kunne ånde. Eks. denne blanding.

Pigmentforandringer 

Øv, det er så irriterende. Selvom jeg synes, at jeg er god til at beskytte min hud mod solen med en god solcreme, så har solen snydt mig.

Det første du skal gøre det er, at være enormt gavmild med din solcreme hver eneste dag. Er “skaden” først sket, så vil den komme igen og igen, hvis du ikke passer på. Jeg bruger altid faktor 30 i forår og sommer perioden eller hvis jeg ved, at jeg skal være meget ude.

Spis en masse farverige grøntsager, da farvepigmenterne i grøntsagerne beskytter din hud indefra. Gerne gulerødder, sødekartoffel, vandmelon og mørke bær.

Til efteråret vil jeg i gang med at rulle huden med den originale dermaroller, da den har den allerbedste effekt på pigmentforandringer/ ujævn hudtone. Læs meget mere om dermarolleren her.

Uren hud

Når huden viser tegn på uren hud, så er det oftest det samme sted igen og igen. Det har en helt bestemt årsag. Prøv at læs med her  for at forstå, hvorfor du altid får bumser det samme sted.

Når huden er uren, skal du tænke på, at støtte kroppens udrensning. Kroppen udrenser hele tiden, hvilket er ret fantastisk, men sommetider har den brug for ekstra hjælp. Her er grønne smoothies gode, da de er let fordøjelige, booster kroppen med en masse grøntsager og ikke mindst fibre som trækker bugte affaldstoffer ud af kroppen. Du kan også for en periode spise knuste hørfrø, for at sikre, at du har en fordøjelse i topform, men start stille ud og drik rigeligt med vand (det skal du uanset hvad!).

Drik gerne brændenælde te, da det er mildt hud-rensende og forglem ikke de gode mælkesyrebakterier. Jeg har god erfaring med at tage mælkesyrebakterier dagligt sammen med den fermenterede urtedrik Vitabiosa eller Brottrunk i 3-4 uger.

Noget som også er ufattelig vigtig for alle hud-bekymringer det er ro og hvile. En stresset krop kan hurtigt ses i huden. Husk også at fortælle dig selv hver eneste dag, at “min hud falder til ro nu”. Siger du derimod det modsatte, så er det dét kroppen tror på og så får du ikke huden i ro.

Okay, jeg fik talt mig selv varm og derfor blev indlægget meeeeget langt.

Jeg håber du kan bruge indlægget som inspiration og så vil jeg nyde at give dig tips og tricks på instagram dagligt.

Kærligt Tina Lykkegaard

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Anmeldelse af den økologiske barnevogn Naturkind