Citronvand: et morgenritual med mange fordele

Risengrød på urmælk – som ikke burde give maveproblemer og hudproblemer

Risengrød - som ikke burde give maveproblemer og hudproblemer

Hvad mener jeg dog med det? Jamen det er egentligt ganske enkelt fordi, at almindelig risengrød (med almindelig komælk) kan give fordøjelsesproblemer og give hudproblemer. Hvis du stadig ikke er helt med, skal du næsten læse dette indlæg omkring komælk og hvordan det kan skabe hudproblemer.

Risengrød er lidt af en favorit hos mig, men jeg har ikke fået det i flere år, da jeg simpelthen ikke tåler det med almindeligt komælk. Så derfor har jeg været konsekvent og ikke lavet det. Jeg har prøvet at lave det vegansk med forskellige typer plantemælk, men det er bare ikke helt det samme. Rismælk er en ok alternativ, men der er også nogle ting ved rismælk jeg egentlig heller ikke er fan af, så hvad gør man så?

Jo man laver det på Urmælk A2 fra Thiese. Urmælk A2 er sammensat anderledes med dens proteiner og derfor volder det ofte ikke de samme problemer som almindeligt mælk. Jeg havde nu håbet på at det var sødmælk, da jeg anbefaler de mindst behandlet mælketyper. Urmælk A2 er dog minimælk, men et ret godt alternativ til den klassiske mælk.

Almindeligt mælk kaldet A1 mælk danner kaseomorfiner i tarmene og hvis dette ikke nedbrydes korrekt (som der er mange der har svært ved) kan det give fordøjelsesbevær og hudproblemer. Dette kaseomorfiner dannes ikke ved A2 mælk.

Risengrød på urmælk- som ikke burde give maveproblemer og hudproblemer

Opskriften på en portion risengrød til 3-4 personer:

2 1/4 dl. grødris (Jeg købte økologiske i Helsekosten og hvis du er rigtig Helse-Else så vælg fuldkorns grødris – det gjorde jeg ikke ;))
1 liter Urmælk A2 fra Thiese
2 1/2 dl. (Plante)fløde (Jeg havde nemt min egen cashewnød fløde)
1 tsk. havsalt

Du skal desuden bruge 1 stor håndfuld usaltede cashewnødder til fløden

Sådan laver du cashewnød fløde:

1 stor håndfuld usaltede cashewnødder
3 1/2 dl. vand

  • Start med at ligge 1 stor håndfuld cashewnødder i blød i vand og lad dem ligge i blød i mindst en time (eller natten over)
  • Skyl dine cashewnødder godt under koldt vand
  • Blend cashewnødder og koldt vand så du får en lækker cremet fløde
  • Den skal ikke siges, da blenderen gør fløden helt fin

Sådan laver du risengrød:

  • Læg også gerne dine grødris i blød natten over eller mindst en time (gerne mere!)
  • Skyl dine grødris rigtig godt, så vandet bliver klart og ikke grumset og kom dem i en gryde sammen med 1 liter Urmælk
  • Tilsæt så cashewnød fløden (resten af fløden kan du bruge til overnigt oats eller andre madretter hvor du skal bruge fløde)
  • Kog det forsigtigt op imens du rører i det hele tiden og tilsat havsalt
  • Når det koger tager du den af og pakker gryden ind i et håndklæde og pakker den yderligere ind i en dyne i sengen 😉
  • Lad den stå i sengen og passe sig selv i et par timer
  • Tag gryden op fra sengen og varm den forsigtigt op til den efter lidt tid bliver tyk og cremet

Toppet med kokossukker, kanel og en god klat øko kærnet smør.

Risengrød på urmælk- som ikke burde give maveproblemer og hudproblemer

Lidt ekstra info om cashew fløden, så er det den slags fløde jeg bruger til stort set alt. Madretter, overnigt oats, havregrød, smoothies eller til lasagnen hvis jeg skal lave mornaysovs/bechamelsovs. Det er et fantastisk alternativ, fordi den bliver så lækker cremet.

Lad mig endelig høre hvad du tænker om dette alternativ.

Kærligst Tina

   

9 kommentarer

  • Godt tip også med cashewfløden. Har du er alternativ til det? Min søn kan desværre ikke tåle nødder af alle slags, og jeg holder mig fra mælkeprodukter, så det kunne være fedt med et alternativ der kunne fungere for os begge

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tina Lykkegaard

      Hej Susanne, TAK fordi du læser med. Hmm nej ikke rigtig. Jeg tænker lige om du kan lave en tyk havremælk men komme meget lidt vand ved, så den bliver tykkere og mere flødeagtig? Jeg tænker du skal si det meste af havren fra igen. Jeg tør dog ikke sige om det skiller i madlavningen. Kh Tina

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Katrine Nielsen

    Ved du om urmælken indeholder mælkeprotein? Er lidt i tvivl om de der kaseomorfiner er mælkeprotein. Min kæreste har en tarmsygdom, som gør at han ikke kan tåle mælkeprotein, og derfor tænkte jeg lige på om dette kunne være noget han måske kunne tåle 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anne

    Hvorfor ikke bare lave risengrøden på rismælk, og så helt undgå komælken? Det smager fantastisk og giver den helt samme konsistens som med komælk 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tina Lykkegaard

      Det “plejer” jeg også at gøre (men jeg laver det stort set aldrig 🙂 ) Men rismælk er heller ikke sundhedsmæssigt det bedste valg set ud fra mine briller, så for mig gør det ikke det store forskel. Derfor ville jeg prøve med urmælk. 🙂 Kh Tina

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Stinna

    Åh det må prøves. Tak for tippet!
    Holder mig også generelt helt fra mælkeprodukter netop pga. de problematikker du nævner. Men når det bliver koldt og mørkt så trækker sådan en portion risengrød altså, hvilket resulteret i en stor cystisk bums på hagen efter en portion risengrød den anden dag 🙁

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tina Lykkegaard

      Øv Stinna. Ja prøv det og se, hvordan du reagerer. Jeg reagerede fint på det, men det er ikke noget jeg vil bruge hver dag – overhovedet, men ind imellem kan det være fint. Skriv endelig, hvordan din krop reagerer. Kh Tina

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Cecilie

    Hvor kan denne Thiese mælk købes? Tror ikke jeg har set den før. Eller også er man bare altid gået forbi den uden at vide det

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tina Lykkegaard

      Hej Cecilie, Coop har den vidst. Jeg fandt den i helsekosten, men har set den i Kvickly og Irma. Kh Tina

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Citronvand: et morgenritual med mange fordele