Gurkemeje - når inflammationen skal slås ned!

Hvilken type jerntilskud skal du vælge som gravid?

Hvilken type jerntilskud skal du vælge som gravid?

(Indlægget er sponsoreret af aminoJern, efter mig eget ønske ?)

Giver jerntilskud ikke forstoppelse?

Flere har spurgt til, hvilken type jerntilskud jeg tager under min graviditet. Det har været meget vigtigt for mig, at det har været den type jern som kaldes for organisk jern, da det er den type kroppen bedst kan optage. Desværre kan uorganisk jern give forstoppelse, fordi din krop har svært ved at optage det, hvor det så i stedet ligger i tarmene og skaber problemer. Derfor er der også mange gravide der er skeptiske eller bange for at tage jern, men organisk jern bør ikke give mavegener. Uorganisk jern har også andre bivirkninger, da det kan ophobe sig i kroppen, hvilket ikke er hensigtsmæssigt.

Jern er et suverænt vigtigt mineral, men også et mineral vi ikke skal have for meget af. Ligesom så mange andre. Alt med måde og du vil som gravid få taget blodprøver i starten, som viser din jern-status i kroppen. Jeg selv havde et okay niveau, men i den lave ende, så jeg tager jern ca. hver anden dag til hverdag (det vil din læge rådgive dig om).

Jern bruges specielt for at mindske træthed, men igen – få målt dit niveau inden du tager jern, da trætheden også kan skyldes mange andre ting. Jern er også med til at huden har en flot kulør, samt give styrke, da jern er med til at tranportere ilt rundt i kroppen.

Måske du også vil læse “Hvilke kosttilskud tager jeg under min graviditet?

Hvilken type jerntilskud skal du vælge som gravid?

Hvordan skal jerntilskud tages for bedst effekt?

Jern er et lidt specielt mineral, da det hurtigt bliver påvirket af andre mineraler negativt. Derfor skal jern gerne tages separat, for at du kan udnytte det bedst. C-vitamin er med til, at du optager jern bedre, så det er en god ide at spise frisk frugt og grønt når du tager jern. Jeg plejer at spise et æble/appelsin til eller drikke friskpresset juice. Indtil nu har jeg også taget C-vitamin som kosttilskud til, men det er vigtigt det er ren C-vitamin, som ikke indeholder andre mineraler (hvilket jeg først lige er kommet til at tænke på nu 😉 )

Hvilken type jerntilskud skal du vælge som gravid?

Optagelsen af jernet mindskes af kaffe, sort the, cola og rødvin (nok ikke så relevant, hvis du er gravid 🙂 ) derfor skal jern gerne tages mindst 1 time. separat fra de nævnte drikkevare.

Jern findes bla. i kød, sesamfrø, græskarkerner, grønkål, persille og lidt i havregryn.

Jeg har derfor valgt at tage aminoJern, da det er organisk jern og gennem uafhængig forskning på gravide har de vist, at 1 tablet om dagen er nok som er svarende til 25 mg.

Spørg endelig, så vil jeg eller aminoJern med glæde hjælpe dig. 🙂

Kærligst Tina og baby ?

   

3 kommentarer

  • Stephanie

    Kære Tina.
    Jeg har læst din indlæg “hvilke kosttilskud tager jeg under min graviditet”. Rigtig godt indlæg 🙏🏼

    Jeg tager stort set dét, du anbefaler i indlægget. Dog skriver du i dette indlæg, at du ikke længere tager C-vitamin, efter du er begyndt at tage jerntilskud? Forstår jeg det rigtigt? 😊

    Jeg tager C-vitamin fra Biosym, men der er jo også calcium og magnesium i.
    Så anbefaler du, at jeg dropper C-vitamin helt? – eller er det blot, at tabletten ikke skal indtages ifm. jerntabletten?

    Håber du kan finde rundt i alle spørgsmålene 🙈
    Bedste hilsener og godt nytår

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ida

    Ja, det er så vigtigt at få nok jern – noget mange kvinder døjer med (i følge min læge). Jeg har bøvlet med lav blodprocent i en laaang periode og har prøvet forskellige tilskud, aminojern virkede ikke for mig. Det der virkede bedst for mig var apotekets kombinationspille jern 100mg, C vitamin 20mg. De virkede ikke for min søster, som sværger til Krauterbleut (flydende form fra helsekost). Det kan være så forskelligt hvad der virker for en! 🙂 Og det kan være en lidt stram rejse hen i mod at finde det… #hårdmave
    Tak for endnu et vedkommende og lærerigt indlæg! <3

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tina Lykkegaard

      Tak fordi du læser med og tak for din erfaring. Det er altid dejligt at høre. Kh Tina

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Gurkemeje - når inflammationen skal slås ned!