14 I Graviditet/ Sponsoreret/ Sundhed

Hvilke kosttilskud tager jeg under min graviditet?

Hvilke kosttilskud tager jeg under min graviditet?

/Indlægget indeholder sponsoreret indhold efter eget valg, men ingen reklamelinks, blot et link så du kan se, hvilket produkt jeg har valgt.  Tak fordi du læser med ♥/ 

Det daglige spørgsmål er, hvilke kosttilskud jeg tager under min graviditet og det vil jeg meget gerne svare på. Jeg kan dog “kun” fortælle dig, hvad jeg tager og hvorfor jeg tager det, men det er ikke meningen, at du skal gøre det nøjagtig samme. Vi er jo vidt forskellige, så hvad du skal tage, kan jeg ikke stå til ansvar for, så når det er sagt, er dette blot en inspiration på din videre søgning. Jeg håber også, at det kan give lidt ro og forståelse i alle de anbefalinger omkring kosttilskud.

Det er faktisk også lidt svært for mig at skrive dette indlæg, fordi min faglige uddannelse jo er kosttilskud, så derfor gør jeg meget, hvad jeg føler, at jeg kan mærke kroppen har brug for, hvilket du måske ikke kan, hvis du er ny i kosttilskuds-verdenen…

Læs også: “Hvornår på dagen skal jeg tage mine kosttilskud?

Jeg giver det alligevel et skud!

Inden jeg blev gravid tog jeg følgende (min kæreste fik det samme sommetider plus selen og Q10, da det skulle gøre sædkvaliteten tip top 😉 ):

  • Multivitamin 1-2 stk. dagligt (1. prioritet!)
  • Aktive b-vitaminer 1 stk. dagligt (1. prioritet!)
  • Fiskeolie flydende 1 spsk. dagligt eller 2 stk. ultimate dagligt  (1. prioritet!)
  • Mælkesyrebakterier 2-4 stk. 4-7 gange ugenligt (kan vente, men altid en god ide)
  • D-vitaminer 1 stk. (tre gange i ugen ca.)
  • C-vitamin 1 stk. (tre gange i ugen ca.)

Da jeg blev gravid tog/tager jeg disse kosttilskud:

Multivitamin (1. prioritet)
Ganske enkelt for at sikre, at jeg får de nødvendige vitaminer og mineraler. Jeg ser det som en god basis, som jeg ikke vil undvære. Jeg tager 1 stk. dagligt. Den er uden jern, da jeg hellere vil tage organisk jern ved siden af (forklaring nede ved jern). Du kan også vælge Baby-me-now, hvor du skal tage tre stk. dagligt, men jeg synes den er lidt lav i nogle af doseringerne og derfor har jeg valgt den fra, men tal med din læge om det.

Aktive b-vitaminer (1.prioritet specielt de første 12 uger)
Fordi man ved at folsyre/folinsyre (som er et b-vitamin) er vigtigt specielt i staren af graviditeten for at fosteret udvikler sig normalt. Jeg har taget den aktive form, da nogle gentyper/kroppe ikke kan omsætte/optage den “gamle” (mange er også syntetiske) form. Derfor synes jeg man skal tage methylfolat/methylfolinsyre for at sikre den bedste optagelse. Jeg tager 1 stk. Man anbefaler gravide at tage 400 mcg, men i mine kredse har jeg ladet mig anbefale at det også er minimum og kun gavnligt at tage mere. Derfor får jeg omkring 600 mcg. sammen med min multivitaminovenfor. Igen- tal med din læge eller professionel behandler om, hvad der er rigtig for dig.

OBS! Ligesom at nogle gentyper/kroppe ringe eller slet ikke optager den “gamle” form for folinsyre, så er der nogle gentyper/kroppen, som ikke kan finde ud af den aktive form, hvilket kan give negative tanker og et mørkt sind, så vær opmærksom på, hvordan du har det/får det. Får du det dårligt, så tag blot 400 mcg. som anbefalet de første tre måneder. B-vitaminer er dog også med til at gøre det modsatte, så mærk efter i kroppen.

Jeg har egentlig tænkt mig at tage b-vitaminer hele min graviditet, fordi jeg ved at b-vitaminer er med til at give en normal vækst og udvikling af baby og det gælder også når baby er kommet til verden, hvor jeg forhåbentlig kan amme og fortsat vil tage b-vitaminer. B-vitaminer hjælper også til en normal energiproduktion, som er meget væsentlig for den gravide og ammende mor.

Forresten… Jeg ikke været plaget synderligt af kvalme, hvor nogle studier peger på at b-vitaminer og specielt b-6 er vigtigt i forhold til kvalme. Om det er fordi jeg har taget b-vitaminer inden graviditet og i min graviditet er jo svært at sige.

Fiskeolie (1. prioritet)
Selvom den flydende altid har været min favorit, har jeg ikke rigtig kunne få den ned her i graviditet. Jeg ved ikke hvorfor, men det der flydende har bare ikke tiltalt mig, så jeg har måtte ty til kapsler. Her har jeg taget 2-3 kapsler af Ultimate. Jeg har også taget 2-3 kapsler krill i perioder, men det har været forskelligt og jeg er ret glad for begge. Fiskeolie er også med til en normal udvikling af baby og er med til at give en normal hjernefunktion. Jeg læste en studie for noget tid siden (og jeg kan desværre ikke huske hvor) at gravide der har taget omega 3 (altså fiskeolie) under graviditeten, fik børn med en bedre indlæringsevne samt IQ.

OBS! I 8. og 9. måned skal du (og jeg) kun tage halv dosis da, omega 3 virker blodfortyndende, hvilket ikke er optimalt tæt på fødslen. 

Mælskesyrebakterier (1. prioritet)
For at opretholde en sund tarmflora/fordøjelse, som også er med til at støtte mit immunforsvar. Dertil er det også vigtigt for baby, da baby møder mine bakterier først gennem en (forhåbentlig) vaginal fødsel. Baby’s tarmflora er fuldstændig steril ved fødslen, så det er ikke ligegyldigt, hvilke bakterier baby får som det første. Hvis jeg mod forventning skal ha’ lavet kejsersnit kan man ønsker at barnet bliver podet med mine bakterier, da det har afgørende indflydelse på barnet tarmflora og immunforsvar. Google dig lige frem, det er ret interessant 😉 Jeg tager 2-4 stk. ca. 4-7 gange ugentligt. Men vil tage det hver dag op til fødslen.

D-vitamin 80 mcg (tjek dit tal hos lægen, du får lidt i din multivitamin)
Knoglerne har brug for d-vitamin og det samme har den generelle udvikling. Jeg holder jævnligt øje med mit d-vitamin niveau i kroppen, som jeg mener bør ligge på omkring 80-150 n/m pr. liter (lægen kan give dig tallet via en blodprøve), men lægerne mener det er normalt eller nok når det bare ligger på 50 n/m pr. liter. Du vil få målt dit tal i starten ag graviditeten og så kan du jo spørge din læge, hvad dit tal er. Derfor ved jeg, at mit tal er relativt høj, så derfor tager jeg kun ekstra d-vitamin tre gange i ugen.

C-vitamin (ekstra god ved dig selv, hvis du mangler)
Noget jeg har taget tre gange i ugen cirka gennem hele graviditeten. C-vitamin er med til at styrke immunforsvaret og jo bedre det er, jo bedre vil jeg have det tænker jeg. Graviditet er hårdt nok i sig selv, så jo mindre små forkølet og lign. jo bedre. Et forsøg har også vidst, at ved mangel på c-vitamin kan man opleve for tidlig fødsel.

Magnesium (ekstra god ved dig selv, hvis du mangler)
Noget jeg tager når jeg føler behovet er der. Med det mener jeg, at jeg har følt en uro i kroppen hen på aftenen omkring sengetid, selvom jeg har været super træt. Magnesium er med til at få kroppen til at slappe af og falde til ro. Har du problemer med muskelkramper kan magnesium også hjælpe med at mindske det. Magnesium er også vigtig for at knoglerne, da det er med til at få kalken ind i knoglerne (også hos baby). Jeg tager omkring 400-800 mcg. til natten 3-4 gange i ugen.

Jern (1. prioritet specielt fra uge 10.)
Ikke bare fordi jernmangel kan gøre mig endu mere træt, men også fordi vi er to til at bruge mine jerndepoter. Gravides blodmængde stiger med 50 % gennem graviditeten, så jern er ikke ligegyldigt. Jeg er dog meget OBS på, at det er organisk jern (også kaldet keleret jern), fordi andet jern kan give hårdmave og mavegener, fordi kroppen simpelthen ikke kan optage det. Derfor behøves store mængder jern heller ikke, når det er organisk. Jeg tager 1 stk. ca. 4 gange i ugen, da jeg ved jeg ret nemt ophober jern og for meget jern er heller ikke godt. Spørg din læge om din jernstatus.

Sikke en omgang og måske tænker du “hold da op det er meget” og ja det er det måske, men det er et nyt liv jeg er ved at skabe (det samme er du måske) og det kræver kræfter for både mig og baby på alle måder. Jeg kan godt misse at tage mine kosttilskud, men som udgangspunkt ser min rutine ud som overstående. I starten var der flere dage der glippede pga. utilpashed, dog har jeg hver eneste dag fået fiskeolie/omega 3 og b-vitaminer.

Jeg burde nok også tage kalk (med magnesium og d-vitamin sammen), men jeg er bare ikke rigtig kommet i gang.

Har du spørgsmål, så skriv en kommentar, men jeg har ikke mulighed for at guide dig personligt, både grundet tiden, men ikke mindst fordi jeg skal vide meget mere om dig, for at guide dig. Vil du gerne guides, så skriv til mig på mail så finder vi en løsning.

Kærligst baby og Tina ♥

Læs flere indlæg

14 Kommentarer

  • Besvar
    Trine
    9. september 2017 kl. 21:28

    Hej Tina,
    Først og fremmest tillykke med graviditeten, jeg elsker at følge din ærlige og sjove graviditets dagbog. <3
    Sorry min kommentar har ikke meget med dette indlæg at gøre, men håber du vil svare alligevel.
    Du har tidligere anbefalet Karmameju rensebalm, jeg har nu prøvet den og jeg synes den er super god, men da man sådan lidt bruger den rundt i hovedet med fingerede, savner jeg lidt noget makeup fjerner jeg kan bruge med vat på øjenene. Giver det mening? Kan du evt. anbefale en god makeupfjerner, som ikke er olie og som grundigt fjerner mascara mv? Måske du allerede har skrevet indlæg herom?
    Derudover vil jeg lige høre om du kender til mærket Aurelia? Jeg er først lige blevet bekendt me ddet og det lyder umiddelbart ret lovende 🙂
    På forhånd tak og rigtig god weekend, kærlig hilsen Trine

    • Besvar
      Tina Lykkegaard
      12. september 2017 kl. 10:37

      Hej Trine, beklager den sene respons! Jeg må ha’ misset din kommentar. Beklager! Jeg bruger rigtig ofte en michellar water, hvor jeg er blevet ret glad for Mádara’s som er økologisk og meget mild. Så bruger jeg et renseprodukt og afslutter med at fjerne resten af mascaraen med en michellar water. Jeg er VILD med Aurelia og sidder faktisk og skriver på et indlæg, hvor det også er nævnt. De er så lækre og har en meget god tanke bag sig, så jeg er på! 😉 Kh Tina

      • Besvar
        Trine
        13. september 2017 kl. 19:32

        Hej Tina,

        Det gør ikke spor 🙂 Tusind tak for dit svar, jeg glæder mig til at læse dit indlæg om Aurelia 🙂 KH Trine

  • Besvar
    Annie
    11. september 2017 kl. 18:37

    Hej Tina
    Spændende at læse hvad du tager af vitaminer under graviditeten. Jeg tager selv gravid multi X1 dagligt og supplerer med 2x symbioflor, 1x c-vitamin og 2x fiskeolie kapsler dagligt.
    Jeg havde en super god faglig snak med min private jordemoder omkring influenza vaccinen, som man med garanti bliver tilbudt at tage imod med kyshånd. Jeg er absolut ikke vaccine fanatiker og går ind for at alle bør lade sig vaccinere. Jeg arbejder selv på sygehus og takker pænt nej til den hvert år. Pludselig skal man også bare tage vare på en anden hvis man skulle blive ramt. Hvad er din holdning til vaccinen? Min private jordemoder foreslog mig at booste mig selv med mælkesyrebakterierne og c-vitamin for, forhåbentligt at holde sygdom fra døren.
    Mange Hilsner
    Annie(21+3)

    • Besvar
      Tina Lykkegaard
      12. september 2017 kl. 10:35

      Kære Annie, tak for din komentar. Som jeg læser det, ser jeg at vi deler samme holdning. Jeg er ikke imod vacciner som sådan, men nogle vacciner synes jeg også er spild som eks. den man bliver anbefalet som gravid. Jeg synes ikke det er nødvendigt og jeg vil langt hellere booste mig med kosttilskud, den rette kost og ellers god livsstil i stedet – ligesom dig. Gravide er jo altså ikke syge, men jeg er helt med på at vi er mere udsatte, meeeen det er altså for meget af det gode efter min mening. 🙂 Kh Tina

  • Besvar
    Julie Alina
    13. september 2017 kl. 7:35

    Kære Tina,
    Tak for inspirerende læsning! Et hurtigt spørgsmål.. kan du anbefale et godt mærke til kalk tilskud – og er det noget, som du selv spiser eller drikker du mælk? Jeg drikker nemlig ikke mælk og har fået af vide, at jeg derfor skal tage kalk tilskud under graviditeten.

    • Besvar
      Tina Lykkegaard
      13. september 2017 kl. 10:12

      Hej Julie Alina, jeg drikker ikke komælk eller spiser ost, yoghurt, cremefraiche fra ko osv. Jeg spiser dog en lille smule økologisk gedeost, men ellers får jeg kalk fra nødder, frø, kerner og grøntsager. Det er efter min mening en fejl af tro at vi kun får kalk fra mælk. Jeg har dog kalk til at stå herhjemme, men jeg er ikke kommet i gang med det. Jeg har fra biosym og det er meget vigtigt at du får kalk med magnesium samt d-vitami ellers kan kroppen ikke optage kalken. Kh Tina

  • Besvar
    Lene
    19. september 2017 kl. 12:00

    Hej Tina
    Tak for et spændende indlæg 👍😊 Kender du noget til Zytoplan’s vitaminer? Har hørt at de skulle være af høj kvalitet, men er i tvivl om de duer under graviditet…

    • Besvar
      Tina Lykkegaard
      19. september 2017 kl. 14:43

      Hej Lene, en MEGET hurtig søgning på google ledte mig til Cytoplan’s vitaminer som er foodstate, hvilket betyder at de er meget letoptagelige, så umiddelbart tænker jeg de er af god kvalitet, men jeg kender dem desværre ikke. Kh Tina

  • Besvar
    Lene
    19. september 2017 kl. 15:40

    Tak for dit svar 😊👍
    Mvh. Lene

  • Besvar
    Sara
    20. september 2017 kl. 8:15

    Hej Tina,

    Jeg har lige to spørgsmål.
    Jeg er lige blevet gravid igen, og i min sidste graviditet prøvede jeg alverdens jernpiller også dem du linker til, men det gav alt sammen bøvl med maven. Jeg endte derfor med at drikke Krauterblut, hvad mener du om denne jerndrik?
    Jeg har tænkt mit at supplere med mælkesyrebakterier denne gang, da jeg tænker det kan hjælpe.

    Jeg er bloddoner og var inde og få tappet blod lige før jeg blev gravid, der var min blodprocent på 8,4, så den lå godt lige før min graviditet.

    En anden ting: hvad mener du om Puori’s produkter? Er de også ok at tage?

    På forhånd tak.

    Mvh Sara

    • Besvar
      Tina Lykkegaard
      20. september 2017 kl. 8:33

      Hej Sara, det var da mærkeligt, men nogle få kan have bøvl med jern, men JA det er en meget god ide at supplere mælkesyrebakterier, da de støtter din tarmflora, som har betydning for så meget gode ting. Jeg overvejede selv Krauterblut, men orkede ikke flydende denne gang, men den er rigtig god, så tag du bare den. Du vil jo igen få taget blodrøver omkring uge 8 mener jeg, så der kan du igen få at vide, hvordan dine jern nivauer ligger og evt. blot tage jern hver anden dag, men det kan du jo snakke med din læge om. Jo Puori’s er rigtig god produkter. Kh Tina

  • Besvar
    A
    19. oktober 2017 kl. 15:45

    Hej Tina,
    Kan du linke til det kalktilskud du tager? Jeg kan kun finde noget som indeholder D-vitamin og magnesium. Hvilket jeg tager seperat – så ved ikke om det bliver for meget D-vitamin (tager 80mikrogram tre gange om ugen)?

    • Besvar
      Tina Lykkegaard
      20. oktober 2017 kl. 21:05

      Mange kalktilskud indeholder D-vitamin og magnesium, da det ellers optages meget ringe , hvis det overhovedet optages. Der er ikke meget d-vitamin og magnesium i, men læg tallene sammen og magnesium skal ikke være over 800 mg. og d-vitamin skal ikke overskride meget mere end 50 mcg. Kh Tina

    Skriv en kommentar