0 I Reklamelinks/ Sundhed

Kan du ikke styre din sukkertrang? Her får du nogle råd

sukkertrang

/Indlægget indeholder affiliatelinks, hvilket betyder at jeg får en lille kommision, hvis du køber det online gennem disse links.  Dertil er der også sponsorerede produkter i indlægget. Tak fordi du læser med og støtter mit arbejde!/ 

Kender du det, at klokken slår kl. 15 om eftermiddagen og trangen til noget sødt melder sig? Det kan også være, at lysten til søde sager dukker op om aftenen, hvor det kan være så svært, ikke at gå i slikskabet (har vi alle ikke sådan et? 😉 ) Men så er der hjælp at hente, hvis du ønsker at mindske denne sukkertrang. Det er nemlig suverænt vigtigt at holde blodsukkeret stabilt hele dagen, hvis sukkertrangen skal holdes nede.

Jeg har skrevet om det før, men da jeg for nylig fik en mail fra Pharma Nord skrev de noget som jeg også gerne vil dele med dig. Det handler nemlig om at mineralet chrom, som kan være med til at holde sukkertrangen væk, men først tilbage til det stabile blodsukker. For at holde vores blodsukker stabil skal vi have en god start på dagen, som er i form af en god morgenmad. Starter du dagen uden morgenmad eller en bolle med ost, starter du blodsukkeret ganske ustabilt. Det kan give dig vilde cravings og humørsvingninger, som du mærker i løbet af dagen. Har du tendens til hudorme eller en topmave der bare ikke vil forsvinde uanset hvad du gør, så kan begge dele være tegn på at du ofte har ustabilt blodsukker.

På din tallerken skal der gerne være:

Protein
Øko æg, bønner, øko kød, quinoa, nødder, fisk, hampefrø (alle typer frø), kikærter eller linser.

Sundt fedt:
Nødder, hampefrø, græskarkerner, øko kærnet smør, avokado, koldpressede planteolier, fiskeolie (super at tage om morgenen!).

Grøntsager i lange baner
Af alle typer. Jo mere jo bedre, men husk at variere dit valg og spis gerne de grønne salater da de er fulde af næring. Eks. spinat, rucola eller feldsalat.

En tallerken med alle tre overstående dele skal gerne kunne mætte dig i tre-fire timer, hvis ikke så prøv at skrue lidt mere op for det sunde fedt.

Det du måske ikke ved er, at alle kulhydrater (brød, pasta, kartofler, ris, kage, sukker) bliver omdannet til sukker (glukose) i vores tarmsystem. Det er store mængder sukker, som kan få blodsukkeret til at stige gevaldigt. Kulhydrater er skam gode nok, men det skal gerne være de grove at slagsen (brune ris, grøntsager, quinoa, fuldkorns pasta (hvis du tåler gluten!), bønne/ærte pasta) og i mindre mængder. Brød morgen, middage og aften kan altså være en dårlig cocktail.

Har du prøvet at spise blodsukkerstabliserende kost over en længere periode, men stadig oplever sukkertrang, så kan det være du mangler chrom, men start med kosten. Det nytter ikke noget “bare” at tage en pille. Det hele starter med kosten som nr. 1. Jeg er glad for Pharma Nord eller Biosym’s chrom. Chrom er nemlig et mineral som bruges til at holde blodsukkeret stabilt og hjælper med, at du omsætter (din overstående) kost som du gerne skal.

Pssst… har du set opskriften på protein trøfler som smager himmelsk og syndigt på samme tid? Se dem HER!

Skriv endelig hvis du har spørgsmål, så vil jeg glæde mig til at svare dig!

Kærligst Tina

Læs flere indlæg

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar