0 I Skønhed/ Sponsoreret/ Sundhed

Derfor tager jeg disse vigtige olie hver eneste dag

Omnikrill - de sunde fedtsoffer

/Indlægget indeholder affiliatelinks, hvilket betyder at jeg får en lille kommision, hvis du køber det online gennem disse links.  Dertil er der også sponsoret indhold. Tak fordi du læser med og støtter mit arbejde!/ 

Hvis du har læst med af flere omgange på bloggen ved du, at jeg elsker olie/fedt. Altså ikke hvilken som helt olie, men den bestemte fedtsyre som kaldes omega 3, som primært kommer fra fisk. For at dette indlæg ikke bliver for nørdet vil jeg forsøge at skrive det så lavpraktisk som muligt.

Vores krop har brug for bestemte fødevare (eller tilskud) hver eneste dag, da kroppen ikke selv kan danne det. Nogle vitaminer kan kroppen selv danne, som eksempelvis d-vitamin, når huden får sollys, men andre vitaminer og fedtsyre kan vi ikke danne selv (det er i hvert fald meget vanskeligt for kroppen).

Førhen var fedt og olie bandlyst og man skulle passe på med at spise fedt, hvilket var og er en stor misforståelse. Vi har brug for fedt, men det skal være sundt fedt. Mindst 30 % af vores energi bør komme fra sunde fedtsoffer. Du bliver ikke tyk af (sundt) fedt, men får du mere fedt end kroppen forbruger, ja så kan du tage på. Det er dog oftest de usunde fedt, som giver os de ekstra kilo, men også inflammation tilstande i kroppen. Jeg selv spiser meget (sundt) fedt og jeg tager ikke på af det – tværtimod. Vi er dog vidt forskellige og nogle kroppe kan bedre håndtere fedt og bestemte fedttyper end andre, men alle kroppen skal bruge fedt.

Usundt fedt findes specielt i:

  • Forarbejdet mad (alt det færdige mad vi køber som brød, dressinger, kager, pesto, og nogle pålægs typer)
  • Magariner (både flydende og fast, det simpelthen no-go!)
  • Smørbare af alle typer (Vælg en økologisk kærnet smør i stedet)
  • Billige vegetabilske olier i klare plastisk flasker fra supermarkedet (vælg økologiske og koldpresset

De sunde fedstoffer

Hver enste dag får jeg sunde fedtstoffer fra eksempelvis:

  • Avokado, nødder, frø samt en lille spsk. lecithin granulat i mine smoothies.
  • Kokosolie og øko kærnet smør
  • Så supplere jeg med fiskeolie i flydende form (nej den smager ikke af fisk)
  • Tager 1-2 stk. Omnikrill som er mere koncentreret omega 3.

Jeg har brug for et højt indhold af omega 3, derfor tager jeg begge typer. Den flydende hjælper med at fugte huden, hvor Omnikrill er en koncentreret formel, som optages meget nemt af kroppen.

Omnikrill - de sunde olier

Og hvorfor gør jeg så det? Jo det gør jeg fordi vi oftest får alt for lidt omega 3. Vi får typisk dækket behovet af omega 6 gennem vores kost, men for meget omega 6 (og af den usunde type, som er nævnt ovenfor) kan det give inflammation tilstande i kroppen (alle skavanker i kroppen udspringer ofte fra inflammation – groft sagt). For at holde mine led mobile og uden gener bruger jeg omega 3, men også for hjernen skyld, som specielt har brug for sunde fedtstoffer for at fungere optimalt. Huden fugtes af sundt fedt og speciel omega 3 er med til at mindske og dæmpe urenheder og/eller rødmen. Sundt fedt er også afgørende for vores hormonbalance, da vores hormoner har brug for fedt. Lider du af et tungt sind, kan omega 3 også være en hjælpende hånd.

Er du gravid eller ønsker at blive det er omega 3 bestemt værd at foretrække, da fosterets udvikling har brug for denne type fedt, men også de andre sunde varianter.

Lad være med at gå på kompromis med de sunde fedtstoffer. De sunde fedtstoffer er dyrere, fordi kvaliteten er langt højere. Synes du det er for dyrt, så tag det hellere hver anden dag end noget billigt sprøjt. Det gør nemlig intet godt for dig!

Gav det mening? Ellers spørg løs.

Kærligst Tina

Læs flere indlæg

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar