Sådan får du et sundt hår uden bekymringer

Forstår du hudens sprog?

Hudens sprog

Der er mange, der ikke ved det, men du kan faktisk se på hudens tilstand, hvor du skal sætte ind, i stedet for at købe dig fattig i skønhedsjunglens mange produkter. Hele 80 procent af hudens tilstand skal nemlig repareres og styrkes indefra, hvilket er rigtig meget. Huden fortæller, om du drikker for lidt vand, bekymrer dig, har fordøjelsesbesvær, eller om der er ballade i hormonsystemet.

Nedenfor vil jeg guide dig gennem ansigtets zoner, så du kan se, hvad der passer lige netop til dig.

Mørke rander under øjnene:
Din nyre er belastet og trænger til en masse vand, urte te og grønne juice. Som det første om morgenen skal du prioritere at drikke et stort glas vand og gerne med økologisk citron saft, da det er et indre brusebad for kroppen. Derudover optager du vandet meget bedre, hvis du tilsætter lidt citron, fordi vitaminindholdet gør det nemmere for kroppen at bruge. Drik også gerne en masse te lavet på brændenælde, da det renser og hydrer kroppen.

Rynker mellem brynene:
Hvis du er træt af den såkaldte “bekymringslinje” mellem brynene, skal du tænke lidt ekstra på din lever, da den kan være på overarbejde. Drik en masse brændenælde- og mælkebøtte the. Det støtter kroppens udrensning. Sørg derudover også for at få nogle sunde fedtsyrer og gode fibre ved eksempelvis at spise avokado, valnødder, hørfrø og grove grøntsager og gerne rødbede. Dette støtter kroppens afgiftningsproces.

Urenheder mellem brynene:
Ligesom overover er det højst sandsynligt din lever som arbejder lidt ekstra. Tænk over de gode fedtstoffer og skær de dårlige fra. De dårlige fedtstoffer er hvad der er i forarbejdet mad. Brød vi køber hos bageren, færdigretter i supermarkedet, kiks, kager, pesto som er købt indeholder oftest billige olier. De klare billige olier i plastiskflasker fra supermarkedet er raffineret og ødelagte. Smørebare er også en ren stor synder da det er ødelagte olier. Vælg en god økologisk kærnet smør i stedet. Gør ellers som overstående. Kroppens egen udrensning skal støttes og her er fibre et must. Læs evt. med HER.

Tørre pletter:
Du kan smøre lige så meget du kan, men det er indefra huden skal smøres og fugtes. Masser af gode fedtsyre fra frø, nødder, kerner, fisk, omega 3, lecithin granulat som kan bruges i smoothies og evt. sammen med en vegetabilsk olie med hørfrø og kæmpenatlysolie. Tag det i mindst 3 mdr. før du ser den optimale effekt.

Hudorme på næsen:
Ses ofte hvis blodsukkeret er ustabilt. Det vil sige hvis vi får for mange hurtige kulhydrater som brød, kiks, kage, slik eller for meget frugt vil vores blodsukker stige voldsom lidt for hurtigt. Hvis du nyder et stykke frugt, så spis lidt nødder til da de gode fedtstof balancerer blodsukkeret.

Urenheder omkring munden/urenheder i panden/rynker og linjer i panden: 
Hvis du har urenheder omkring munden, urenheder i panden, eller linjer og rynker i panden, kan det være et tegn på, at din fordøjelse er på overarbejde. Hvis affaldsstofferne ikke kommer ud af kroppen via tarmsystemet, er kroppens eneste udvej gennem huden, og det kan give rynker og urenheder i panden samt rundt om munden. Gluten (for nogle kun hvede), sukker og specielt komælk kan irritere en sensitiv tarm. Forsøg derfor at undgå disse fødevarer i fire uger og se, hvilken forskel det gør for din hud. Husk at støtte fordøjelsen med gode mælkesyrebakterier, evt. fra Biosym Symbioflor+, Solaray Multidohilus eller Udo’d choice som tages morgen og aften.

Urenheder langs kæben og hagepartiet:
Der er godt gang i dine hormoner, som kan give urenheder. Spis masser af gode fedtsyrer fra avokado, valnødder, fisk, hørfrø, chiafrø og suppler gerne med fiskeolie af god kvalitet. Evt. fra Nordic Naturals Omega 3 i flydende form, som tages hver dag. Det smager let af citron og smager ikke af fisk. Hvis du ikke er på prævention kunne Vitex fra Solaray også være en mulighed. Det støtter hormonsystemet og tages som en kur på 3-9 mdr. Få nok med proteiner da dine hormoner har brug for protein for at komme i balance. Til hver måltid skal du gerne have protein på størrelse med hvad der kan ligge i din hånd.

Urenheder på kinderne:
Her ses bekymringer og stress rigtig ofte. Vær ekstra god ved dig selv og gør det, der får dig til at slappe helt af. Lange gåture ved vandet eller motion, som sætter blodcirkulationen i gang da det støtter hudens kvalitet. Husk dagligdagens små pauser og husk at trække vejret helt ned i maven hver eneste dag. Måske du er til yoga eller meditation? Det vil støtte dette problem. Stil også dig selv spørgsmålet: gør jeg dette af lyst eller pligt? Stop med at please alle andre, men tænk (kærligt) egoistisk. Mælkesyrebakterier er igen vigtigt for denne bekymring og også rigtig gerne fiskeolie.

Hudens kvalitet forbedres ved at drikke udrensende brændenælde– og mælkebøtte te, supplere med sunde fedtsyrer og gode mælkesyrebakterier til fordøjelsen.

En skøn hud starter med en fordøjelse i topform.

Kærligst Tina

Vil du vide mere? Så se mine E-bøger HER!

Forstår du hudens sprog?

Forstår du hudens sprog

   

18 kommentarer

  • Ellen

    Hej Tina
    Først vil jeg lige sige at jeg elsker at følge med i din Instagram samt din blog! Synes du skriver ærligt og dedikeret omkring dit område 🙂
    Du skriver at man ofte kan døje med urenheder det samme sted – jeg får tit en bums i tindingen lige hvor kindbenet starter? Begge sider er ramt, hvad filan kan dette skyldes? Det er vitterligt en stor bums i hver side, ikke små urenheder?
    Kan du hjælpe med en årsag til at jeg “bryder” ud præcis der?
    På forhånd tak for hjælpen
    //Ellen

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tina Lykkegaard

      Hej Ellen, TAK! Hvor er du bare skøn. Tak fordi du har lyst til at følge med. Tindingerne er ofte galdeblære/lever område, så her skal du have fokus på at støtte leverens udrensning. Jeg bruger altid gurkemeje kapsler evt. fra Biosym, da de støtter leverens arbejde, samt brændenælde/mælkebøtte the – gerne dagligt. Kål af alle typer er også vigtigt og igen – gerne dagligt. Det må ikke tilberedes mere end 2 min. da de aktive stoffer ellers kan mindskes/dø. Kh Tina

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Stephanie

    Hej Tina.
    Ift. mælkesyrebakterer så skriver du, at de tages morgen og aften. Jeg har lige købt Solarays Multidophilus, og der står at man skal tage 1-3 kapsler dagligt. Vil du anbefale, at jeg deler dosis op, så de indtages både morgen og aften?

    Derudover har jeg også købt Solarays Vitex, som jeg skal starte op på. Kan de tages sammen med Multidophilus om morgenen på tom mave, eller…?
    Nu skriver du, at Vitex tages som kur i 3-9 mdr. Afhænger det af noget bestemt, eller kan man uden problemer kører den i 9 mdr.?

    Ovenstående er primært pga. uren hud ved kind-, hage- og kæbeparti.

    På forhånd mange tak!

    Mvh. Stephanie

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tina Lykkegaard

      Hej Stephanie, jeg splitter den altid op, da jeg gerne vil have bakterierne både morgen og aften og det vil maven også 😉 Tag evt. 1 om morgenen og 1-2 til natten. Mange optager dem endnu bedre til natten. Tag to stk. Vitex som det første om morgenen og tag så din mælkesurebakterier til din morgenmad. Kør den som en start i 3 mdr. hold evt pause/gør status og ellers kør den igen. Husk komælk kan forværre hormonbalancen og husk at stresse af på den måde der fungerer allerbedst for dig. Kh Tina

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Stephanie

      Mange tak for svar

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Line

    Hej Tina 🙂

    Jeg er en pige på 16 år, som for 3 måneder siden er stoppet på P-piller, da jeg følte mig utilpas, af at tage dem.. Det har dog resulteret i utrolig mange urenheder nede ved hagen, eller jeg tror det er fordi jeg er stoppet på P-pillerne. Er det hormoner eller hvilke af de ovenstående råd skal jeg gå efter?

    Jeg vil blive meget glad for et indlæg omkring cremer, hvilke cremer du anbefaler til de forskellige hudtyper! Lige pt. bruger jeg en fra iS Clinical, men den er bare rigtig dyr! Har du nogle gode cremer, som ligger under de 600-500 kroner?

    Knus en trofast læser!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tina Lykkegaard

      Hej Line, ja det er den med rådene til hormoner du skal bruge. Komælk kan også påvirke hormonerne ret negativt, så hold gerne igen (eller allerbedst stop gerne med det i en periode) og se om det ikke hjælper. Jeg har tidligere lavet et indlæg om cremer eller olier, så prøv at søg lidt rundt på bloggen, så kommer der lidt forskelligt frem. Dejligt du læser med! Kh Tina

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hej Tina,
    Sikke et interessant indlæg! Tak for det

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tina Lykkegaard

      Hej Christina. Jeg er lige pt på ferie, men jeg er ret sikker på at ved PCO anbefales Vitex IKKE, men det vil jeg gerne følge op på. Jeg vil indtil da hellere anbefale dig at læse med hos Caroline Fibæk, som er hormon terapeut og ved endnu mere om hormoner end jeg. Kh Tina

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Signe

    Hej Tina
    Tak for et godt og lærerigt indlæg!
    Jeg døjer meget med urenheder på ryggen, den øverste del, hvad kan hjælpe mod det problem?
    Hilsen Signe

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tina Lykkegaard

      Hej Signe, tak fordi du læser med. Urenheder på ryggen hænger typisk sammen med hormoner og fordøjelsen, så brug rådene heromkring til urenhederne her. Kh Tina

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Vicki

    Hej Tina,
    Jeg er lige kommet hjem fra ferie, hvor jeg har syndet med en masse usund mad og drikke. Så nu er jeg tilbage på sind kost, men mangler absolut inspiration. Især til aftensmad.
    Jeg spiser meget af det samme som er: Advokadoer, mandler, æg, bananer, rejer, laks, rugbrød og kiwier.
    Måske du vil tænke i lidt opskrifter som er sunde til aftensmad og som ikke er alt og omfattende, når man også har små børn?
    Tak for en altid god blog,
    Mvh Vicki

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette C

      Åh ja, inspiration til sund mad som børnene gider spise, og som man orker at lave når man har huset fyldt med små børn. Det vil jeg også være glad for!

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tina Lykkegaard

      Det er noteret! 🙂 Kh Tina

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tina Lykkegaard

      Hej Vicki, Tak fordi du læser med. Jo det kan du tro jeg vil. Jeg kommer snart selv hjem og har skam også syndet, så kan jeg jo dele ud af, hvad jeg gør når jeg kommer hjem 😉 Kh Tina

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mette Callesøe

    Hej Tina
    Jeg sidder lige og genlæser dette indslag, fordi min svigerinde lidet af bumser udelukkende på næsen. Nå, men så læste jeg selvfølgelig også lige op på det med hagen og kæbepartiet, som jo er mit problem. Og det med hormonerne er jeg helt med på. Men jeg undrer mig over det med at hvis man ikke er på prævention, kan man tage vitex. Hvad er vitex, og hvorfor kan det ikke tages hvis man bruger prævention?
    Tak for en altid relevant og saglig blog fyldt med guldkorn, som jeg ofte deler med venner og familie.
    Mvh Mette

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tina Lykkegaard

      Du er simpelthen så sød Mette. Tak for de søde ord!
      Vitex er en urt, som virker hormonstabilisserende, men den kan modvirke p-pillers effekt, hvilket jo ikke er hensigten når man tager p-piller. Derfor tages Vitex kun når man ikke tager p-piller. Husk fiskeolie af god kvalitet, ingen mælk og helst ikke gluten samt en masse let tilberedte grøntsager. God sommer! Kh Tina

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mette C

      Arh, på denne måde. Tak! Så går det nok heller ikke sammen med min hormon-spiral (som jeg i øvrigt nok skal skifte ud lige så snart vores børn er gamle nok til at jeg tør bruge en mindre sikker præventionsform)?

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sådan får du et sundt hår uden bekymringer