8 I Skønhed/ Sundhed

Har du “ridebukselår”?

img_6896-2

Kender du dem? Altså det fedt som sidder nede omkring hofter og lår? Det kan være genstridigt fedt der er enormt svært at komme af med på trods af, at du spiser sundt og træner som du skal.  Dette kan være tegn på østrogendominans, fordi fremmed østrogen er svært for kroppen at udskille og så lagrer kroppen affaldstofferne omkring balder og lår, fordi det her gør mindst skade for kroppen. Dette tænker kroppen, at det er den bedste løsning.

P-piller samt andre hormonpræperater kan have en stor indflydelse på østrogendominans, men også østrogenlignstoffer fra plastisk, forurening, hormonforstyrrende hudpleje, rester af sprøjtemidler kan påvirke os. Disse stoffer ligner nemlig vores egne hormoner (østrogener), så kroppen bliver godt og grundig snydt, hvilket kan lave ballade i kroppen.

Fik du ikke læst indlægget “Hvilken prævention skal jeg vælge?” så læs med HER.

Det du kan gøre for at få hormonerne i balance er bla.

  • Motion – ikke hård træning, men mere bevægelse i form af, gåture, cykelture, yoga, pilates eller blid styrketræning.
  • Få masser af vitaminer, mineraler og sunde fedtstoffer fra en sund kost. Spis masser af bær og grøntsager!
  • Brug skrallen (både det gule og hvide) fra din økologiske citron, da der sidder super-stoffer i skallen, som styrker din lever til at udrense endnu bedre. Du kan med fordel komme det i smoothies.
  • Mindsk stress. Stress er en meget stor faktor til hormonel ubalance. Kender du en af mine favorit app’s? Den hedder “Bevidst nærvær” og bør bruges reglmæssigt for at undgå og mindske stress.
  • Spis fibre, da fibre virker som magneter i din fordøjelse og trækker brugte affaldstoffer samt hormoner med ud.
  • Husk din skønhedssøvn og gerne fra kl. 22.00. Under din søvn bliver vores appetithormon reguleret. Vi kender nok alle der har sovet for lidt, at man pludselig har lyst til alt muligt lækkert og nemt. Derudover får kroppen ro og hvile til at reparere kroppen for dagens udfordringer.
  • Undgå færdiglavede madvare, da de indeholder store mængder dårligt fedt, sukker og salt. Tænk lige over hvor meget du (måske) køber som er lavet på forhånd. Det er ikke kun færdigretten jeg mener, men også pålæg, brød, dressing, kage, pesto osv. Alt det, som ikke så sådan ud, hvor det oprindeligt kom fra.

Et spændende emne jeg vil dykke meget mere ned i, fordi jeg fornemmer vi er ganske mange der oplever hormonelle udfordringer ind imellem eller hele tiden. Har jeg ikke ret?

Vi har så mange hormoner, så det er med at hjælpe dem godt på vej.

Kærligst Tina

Ps. Se lige de smukke blomster, som var til overs fra dagens billedtagning :)

img_7996

Læs flere indlæg

8 Kommentarer

  • Besvar
    Cathrine
    8. marts 2017 kl. 22:33

    Jeg elsker dine fifs og anbefalinger😃 Tænker om du har en ide om hvordan man slipper af med for meget fedt på overarmene samt små grimme røde knopper? Både overarme og knopper har været der siden jeg gik i puberteten ( og det er efterhånden 17 år siden) og armene passer ikke til resten af min krop😳 Mvh en flittig læser

    • Besvar
      Tina Lykkegaard
      9. marts 2017 kl. 12:11

      Hvor er du sød Cathrine. Her må jeg krybe til korset og sige at det ved jeg umiddelbart ikke. Dog har sugekopper en god effekt ved at sætte blodcirkulationen i gang, hvor strid fedt kan “løsnes” og derved bedre blive forbrændt og affaldstoffer kan blive udskilt. Tørbørstning er ret effektiv til knopper på overarmene. Her anbefaler jeg karmameju. Søg evt. både på sugekopper og tørbørstning her på bloggen, så kommer der lidt frem. Kh Tina

  • Besvar
    Anna
    8. marts 2017 kl. 23:11

    Jo, du har helt ret – meget gerne mere hormonsnak :) min cyklus er regelmæssig, men jeg fornemmer alligevel at mine hormoner sommetider er lidt ude af balance; min hud driller, mine stofskiftetal var ude af balance i efteråret, jeg lagret fedt netop på lår og særligt også på overarmene?! Manner det er træls, når det snart er tid til bare arme igen.

    • Besvar
      Tina Lykkegaard
      9. marts 2017 kl. 12:05

      Hormoner er også noget svært noget. Så skal vi ha´mere at den type snak herinde også! Tak for din kommentar Anna :) Kh Tina

  • Besvar
    Hanne
    8. marts 2017 kl. 23:36

    Hej Tina.
    Har du nogen kilde(r) der understøtter din guide til at få ens hormoner i balance? Og vil du venligst linke til den/dem?

    • Besvar
      Tina Lykkegaard
      9. marts 2017 kl. 12:07

      Hej Hanne. Jeg er under udd. til holistisk hudterapeut og det er under denne udd. jeg lærer og bliver undervist i disse ting. Du kan evt. læse mere om emnet hos Caroline Fibæk som er hormonterapeut. Kh Tina

  • Besvar
    Anonym
    17. maj 2017 kl. 17:57

    Hej Tina :)
    Jeg er en slank ung pige, som desværre døjer med “små” ridebukser på lårene :((
    Jeg tager p-piller og tænker at de godt kan forværre min situation, da jeg ellers spiser sundt og træner.
    Kender du nogle specielle øvelser som virker ekstra godt mod ridebuskelår? Jeg har også hørt at for nogen skulle spinning eller løb hjælpe meget, hvad tænker du om det?
    Mvh :)

    • Besvar
      Tina Lykkegaard
      18. maj 2017 kl. 10:10

      Hej med dig. Tak for din kommentar. Du kan efter min erfaring ikke “punkt”-træne eller træne det væk, der skal nogle andre ting til, da det typisk er ophobet fedt samt brugte hormoner. Selvfølgelig er træning vigtigt og det samme er en sund og varieret kost. Læs evt. mit indlæg som jeg netop har lagt op i dag. Jeg vil helt sikkert anbefale dig en body gua sha (den er desværre udsolgt lige nu, men den kommer igen) http://www.honestbeautytalks.org/shop2/udsolgt-kun-forudbestilling-body-detox-gua-sha-tool og skymd dig ind i denne gruppe, så du kan lære en masse gode tips https://www.facebook.com/groups/1682929858696484/?fref=ts. Det er godt nok primært til appelsinhud, men de samme gode råd er gældende for dig. Du kan også overveje et behandlingsforløb på bindevævsmessage, men husk at få de indre tips med. Kh Tina

    Skriv en kommentar